Eerste concepten voor herinrichting N29 in Diest zijn klaar

Diesteweg

De eerste concepten voor de herinrichting van de gewestweg Schoonaerde/Diestseweg (N29) zijn klaar. Op 25 oktober vond in het ontmoetingscentrum Scafnis een infomoment plaats over de herinrichting van deze gewestweg. De ambitie is om de doortocht veiliger te maken, maar ook aangenamer voor de omwonenden en handelaars. Iets meer dan 100 inwoners en handelaars gaven hun constructieve reacties en suggesties  over de ontwerpprincipes en de concepten die het Agentschap Wegen en Verkeer uitwerkte in samenspraak met de stad Diest.

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters: “De N29 Schoonaerde/Diestsebaan is niet alleen een drukke steenweg maar ook een vaak gebruikte fietsroute voor de schoolgaande jeugd. Om de verkeersveiligheid te verbeteren, is een totale make-over nodig. Met de geplande verbeteringen willen we vooral de verkeersveiligheid voor de actieve weggebruikers verhogen maar ook zorgen voor een aangename omgeving voor de omwonende en de handelaars. Bij dergelijke projecten is het belangrijk om hen goed  te informeren en te betrekken. AWV gaat met de feedback van het infomoment aan de slag en zal een aantal voorontwerpen uitwerken die dan terug gekoppeld worden tijdens een nieuw infomoment.”

Volgens Diestse burgemeester Christophe De Graef (Open Diest) was de weg al langer aan herinrichting toe. Als stad zijn we blij dat - na lange, constructieve gesprekken en voorbereidingen - we geleidelijk aan perspectief kunnen geven aan alle omwonenden en weggebruikers. De verkeersveiligheid wordt hier een absolute prioriteit, gekoppeld aan een comfortabele leefbaarheid.  Blij dat het startschot nu gegeven is en we verder aan de slag kunnen met de adviezen van de omwonenden.“

De N29 is een belangrijke toegangsweg naar de stad voor, onder andere, vrachtverkeer, automobilisten, fietsers en schoolgaande jeugd. Er wonen ook mensen en er zijn ook handelszaken en bedrijven gevestigd. “Vooral op smalle stukken is het uitdagend om een evenwicht te vinden tussen verkeersveiligheid, vlotte doorstroming, parkeerbehoeften en levenskwaliteit. De fietspaden van de steenweg zijn smal en niet gescheiden van de rijweg. Daarbij komt dat in de huidige inrichting de parkeerplaatsen tussen het fietspad en het voetpad liggen. Fietsers lopen daardoor het risico op aanrijdingen met onvoorzichtige chauffeurs die hun portier openen zonder te kijken. Tussen de Proxy Delhaize van Schaffen en de Zelemseweg zijn de voetpaden zeer smal en zijn er grote hoogteverschillen aan de voordeuren. Dit is niet toegankelijk voor mensen die slecht te voet zijn. Waar dat mogelijk is, zullen deze hoogteverschillen weggewerkt worden”, luidt het.  

Er is vandaag nog geen (voor)ontwerp, alleen nog maar ontwerpprincipes en concepten. “Met andere woorden, we weten nog niet hoe een kruispunt of een bepaald wegvak concreet ingericht zal worden. Dat is de volgende stap in het project.”

De ontwerpers, Wegen en Verkeer en de stad Diest gaan de komende weken aan de slag met de feedback, zo maken handelaars en bewoners zich zorgen over de toegankelijkheid tijdens de werken, de aanwezige parkeerruimte na de werken en wordt er volgens hen te snel gereden werken

Zodra de concepten verder uitgewerkt zijn in voorontwerpen, organiseert Wegen en Verkeer een volgend informatiemoment.

Op www.wegenenverkeer.be/werken/herinrichting-schoonaerde vindt u rmeer informatie.

Lees meer over