Agentschap Wegen en Verkeer wil sluipverkeer tussen E314 en E40 oplossen
Sluipverkeer is al decennialang een realiteit voor de bewoners van Leuven en de omliggende gemeenten Lubbeek, Holsbeek, Boutersem en Bierbeek. Woonstraten worden door auto’s en vrachtwagens gebruikt om de drukte op de hoofdwegen te vermijden. Dat is niet goed voor de levenskwaliteit van die straten, oppert het Agentschap voor Wegen en Verkeer. Talrijke studies boden inzichten in deze complexe problematiek, maar leidden niet tot een oplossing.
Het Agentschap Wegen en Verkeer kreeg van de Vlaamse Regering de opdracht om een studie uit te voeren waarbij oplossingen voor de sluipverkeerproblematiek onderzocht worden, waaronder ook de haalbaarheid van een tunneloplossing. Deze opdracht is gegund aan het studieconsortium Maatschap Leuven-Oost (SBE – TML – ANTEA - DenS Communicatie). De Maatschap onderzoekt de haalbaarheid van een brede waaier van mogelijke alternatieven die in het studiegebied tussen de E314 en de N3 en N25 kunnen bijdragen aan het terugdringen van het sluipverkeer.
Na een grondige inventarisatie, bleek dat de noord-zuid gerichte sluipverkeersstromen zich vooral situeren in de straten die de verbinding tussen de Diestse- en de Tiensesteenweg maken. Het gaat onder meer over deze straten:
Kessel-Lo: Lange Lostraat en de Rozenweg
Bierbeek: Panoramalaan en Koning Albertlaan
Lubbeek: Plein en Ganzendries
Momenteel
Nu de inventarisatiefase is afgerond, kunnen de verschillende oplossingen voor de sluipverkeerproblematiek onderzocht worden: waar kan een nieuwe verbinding (met of zonder tunnel) komen en wat zijn andere mogelijke oplossingen? De effecten van alle mogelijke oplossingen worden met elkaar vergeleken. Dit stelt ons in staat om de beste tracés en alternatieven te selecteren en in de volgende fase verder te onderzoeken.