Geetbets pakt dodenweg naar Sint-Truiden aan

Geetbets

De gemeente Geetbets gaat, samen met de Vlaamse Milieumaatschappij, de Galgestraat, waar de voorbije jaren meerdere dodelijke ongevallen gebeurden heraanleggen en tegelijkertijd de Melsterbeek, die langs de straat loopt, aanpakken. “Het project heeft tot doel om de Galgestraat tussen het centrum van Grazen en de grens met Sint-Truiden verkeersveiliger te maken door de rijbaan te vernieuwen en verder van de Melsterbeek te leggen”, zegt burgemeester Jo Roggen (Open Vld). 

De Galgestraat was decennia geleden nog een kasseiweg maar werd nadien overlaagd met asfalt. De weg staat bekend als een drukke en onveilige weg, de voorbije jaren gebeurden er meerdere ongevallen met dodelijke afloop of met zwaargewonden tot gevolg. Eerder werden er al verschillende ingrepen doorgevoerd om de straat veiliger te maken en de politie controleert er regelmatig op overdreven snelheid. “Zeer recent controleerden agenten van de politiezone Hageland nog op overdreven snelheid. Op de 91 gecontroleerde voertuigen werden er 22 geflitst. De maximum gemeten snelheid betrof 78km/u in deze zone met een maximum toegelaten snelheid van 50km/u” , zegt Roggen.

Lees verder onder de foto.

ongeval geetbets
Langs de weg gebeurden al meerdere ongevallen met dodelijke afloop

Verkeersveiligheid verhogen

Om de verkeersveiligheid er te verhogen wordt de straat nu volledig heraangelegd. “Er komt ook een dubbelzijdig en vrijliggend fietspad en aan de ingang van de Cisterciënzerinnenabdij, het Oriëntenklooster, zal er een verkeersplateau en oversteekplaats voor voetgangers voorzien worden. Ook de Melsterbeek langs de Galgestraat wordt opgewaardeerd zodat ze meer water kan bergen en haar natuurwaarde verhoogt.  De herinrichting van de beek gebeurt door de rechteroever af te schuinen en in te richten als winterbed. Zo komt er ook een vooroever met oeverplanten langs de steile linkeroever. Landschappelijk worden er waterbestendige bomen en struikgewas aangeplant en werken we met een ecologisch bermbeheer en langs de waterloop komt ook een beleef- en rustpunt. Dit biedt voor toeristen, recreatieve fietsers of toevallige passanten de mogelijkheid om even uit te rusten”, aldus Roggen.

Lees verder onder de foto.

Geetbets
Ook de beek wordt aangepakt

Sint-Truiden participeert niet in project

De Stad Sint-Truiden participeert niet in dit project. “Zij hadden momenteel niet de budgettaire ruimte om het tracé verder te trekken op de Grazenseweg richting Runkelen. De herinrichting van de waterloop zal financieel ten laste genomen worden door de VMM. Het aandeel van de gemeente Geetbets voor de aanleg van de wegenis en het dubbelrichtingsfietspad wordt geraamd op 2.777.000 euro. De provincie Vlaams-Brabant kan mogelijk tussenkomen in de aanleg van het fietspad met een subsidie van ongeveer 1.012.000 euro”, besluit Roggen. 

Lees meer over