Trage Wegen beleid in Landen krijgt nu echt vorm en fans van MBT-parcours hebben er ook voordeel bij

trage wegen

Het Trage Wegenplan in Landen werd door de gemeenteraad definitief vastgesteld. “Dit plan is een belangrijke mijlpaal in de inspanningen van de stad om de toegankelijkheid, veiligheid en het behoud van haar natuurlijke en historische erfgoed te waarborgen.”

Bedoeling van het Trage Wegenplan is het netwerk van voet-, fiets- en landwegen in de stad te optimaliseren. “Deze wegen, vaak historische paden en onverharde wegen, spelen een cruciale rol in het lokale verkeer, recreatie en het verbinden van verschillende wijken en dorpskernen. De operationele beleidskeuzes voor Landen zijn gericht op belevingsvolle en veilige linten met een maximaal aandeel aan trage wegen en het verbinden van de woonkernen", luidt het bij de stad.

Het plan is tot stand gekomen na een uitgebreid participatief proces waarbij inwoners, verenigingen en andere belanghebbenden nauw betrokken zijn geweest. De stad wil nu de implementatie van de voorgestelde maatregelen in de praktijk brengen en ook voor de liefhebbers van een MTB-parcours is er goed nieuws.  “De aanzet uit 2019 kon nu vergeleken worden met de trage wegeninventaris en kreeg een update op basis van een analyse van kansen, knelpunten en (on)verhardingsgraad. Het MTB-parcours dat nu wordt voorgesteld, valt voor 2/3 samen met trage wegen, bestaat voor meer dan 50% uit een onverharde of halfverharde bedding en is 37 à 38 km lang. In samenwerking met Sport Vlaanderen zullen we nu verder werken aan de concrete realisatie van het parcours”, besluit schepen Gary Peeters (cd&v).

Lees meer over