"Op- en afrittencomplex in Bekkevoort moet opgenomen worden in lijst van gevaarlijke kruispunten: te veel ongelukken"
Oppositiepartij in Bekkevoort ONS DORP vraagt dat het op- en afrittencomplex van de E314 met de N2/N29 wordt opgenomen in de nieuwe dynamische lijst van gevaarlijke verkeerspunten van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV). “Dit verkeerspunt is zeer complex waar zeer belangrijke verbindingswegen samenkomen, de N2 (Diest-Leuven), N29 (Tienen-Diest), alsook het op- en afrittencomplexen van de E314 in deelgemeente Assent. De niet opname betekent dat de komende jaren er geen verbeteringen zullen uitgevoerd worden aan de bestaande infrastructuur volgens de mededeling van de bevoegde minister. Telkens weer staat Bekkevoort vooraan in de lijst van ongelukken die in de gemeente gebeuren”, luidt het bij de partij.
ONS DORP wil dat AWV de locatie toevoegt aan de dynamische lijst van gevaarlijke verkeerspunten omdat, zo zeggen ze, er de verkeersveiligheid verbeteren voor de zwakke weggebruikers (fietsers, voetgangers, mindervaliden) en voor automobilisten een noodzaak is. “De inwoners uit de ruime regio (Bekkevoort, Kortenaken, Waanrode, Glabbeek, Assent, Molenbeek-Wersbeek) die wensen de trein te nemen in Diest moeten langs dit gevaarlijk verkeerspunt om hun trein te kunnen nemen. Er is busvervoer met de Lijn ( Leuven-Diest) met één Hoppinpunt dat zich bovendien bevindt langs de N2 aan dit zeer gevaarlijk verkeerspunt. Aan dit Hoppinpunt is geen oversteekplaats voor voetgangers voorzien. Op deze locatie bevindt zich ook een zeer druk gebruikte carpool, uitgerust met 4 snelle oplaadpunten. Het verkeer komende uit de richting Diest moet keren op de N2 om dit laadpunt te kunnen bereiken wat gevaarlijke situaties met zich meebrengt.”
“Tel er nog het drukke vrachtverkeer bij”
Naast het drukke autoverkeer op de locatie hekelt de partij ook het drukke vrachtverkeer. “In het goedgekeurd regionaal mobiliteitsplan is bovendien de ontsluitingsroute voor het vrachtverkeer vanuit het industrieterrein in Molenstede naar dit verkeerspunt vastgelegd. Het nabijgelegen bedrijventerrein en de KMO zone in Assent ontsluiten volledig langs dit verkeerspunt. De N29 is hiernaast een sluipweg voor vrachtverkeer geworden omdat er geen tolheffing is.”
“Cijfers bewijzen ons gelijk”
Dat het kruispunt gevaarlijk is bewijzen, zo gaat ONS DORP verder, de cijfers. “In de lijst van het aantal verkeersongevallen in 2024 per 1000 inwoners staat Bekkevoort op de eerste plaats met een coëfficiënt van 3,77 ten opzichte van Tielt-Winge met 3,38 en Kortenaken met 2,28. Ook inzake het aantal ongelukken met stoffelijke schade staat Bekkevoort op de eerste plaats met een coëfficiënt van 2,46 ten opzichte van Tielt-Winge met 2,35 en Kortenaken met 1,52. En ook inzake het aantal ongelukken met lichtgewonden prijken we bovenaan met een coëfficiënt van 1,15 ten opzichte van Tielt-Winge met 1,03 en Kortenaken met 0,38. Alweer staat onze gemeente bovenaan als het gaat om het aantal ongelukken met zwaargewonden.Een coëfficiënt van 0,16 ten opzichte van Tielt-Winge met 0,00 en Kortenaken met 0,00. Een groot aantal van de verkeersongevallen op Bekkevoorts grondgebied vinden plaats aan het op- en afrittencomplexen van de E314. Op basis van de aangehaalde feiten is de opname in de lijst zeker verantwoord en noodzakelijk zodat de komende jaren er wel verbeteringen kunnen uitgevoerd worden aan de bestaande infrastructuur. Net zoals voor de bevoegde minister is voor ons verbeteringen aanbrengen de beste manier om de verkeersveiligheid te verhogen, zowel voor de zwakke weggebruikers als voor de automobilisten", besluit de partij.