Tips van De Lijn voor het nieuwe schooljaar

24 augustus 2023 | 19u47 | Gepost door annpeeters
kinderen
Op 1 juli trad de eerste fase van Hoppin in werking, waarmee Vlaanderen inzet op een efficiënter, duurzamer en flexibeler openbaar vervoer. De Lijn geeft nu met een reeks tips en praktische info een helpende hand om de overgang naar het nieuwe schooljaar zo naadloos mogelijk te laten verlopen. 

Dit schooljaar start met een nieuw element: op 1 juli ging de eerste fase van basisbereikbaarheid onder de naam Hoppin van start, de nieuwe Vlaamse visie op mobiliteit. Binnen Hoppin staat combimobiliteit centraal: het combineren van verschillende vervoermiddelen om je bestemming te bereiken. Dit houdt in dat routes, haltes en dienstregelingen worden geoptimaliseerd om een samenhangend en gebruiksvriendelijk netwerk te creëren. Ook een aantal lijnen die vaak gebruikt worden voor woon-school- en woon-werkverplaatsingen werden aangepast.

De Lijn raadt de reizigers daarom aan om voor 1 september te controleren of er voor hen iets is veranderd dat ze wellicht nog niet hebben ontdekt. Dit kan variëren van aangepaste routes tot verschoven haltes of nieuwe lijnnummers. Om goed voorbereid op pad te gaan, kunnen reizigers kijken in de app of op de website of er aanpassingen zijn die hun reis beïnvloeden. Hiervoor geven ze als datum ‘1 september’ in.

Openbaar vervoer volgens bezetting

Uit ervaring blijkt dat het ongeveer een maand duurt voordat De Lijn een goed beeld heeft van de drukte op alle routes. Dit komt door verschillende redenen:

  • In de eerste week brengen ouders hun kinderen vaak met de auto naar school
  • Als het in september mooi weer is, kiezen veel mensen om te fietsen en nemen ze de bus pas als het weer slechter wordt, wat zeker positief is
  • Scholen kunnen nog wijzigingen doorvoeren in hun planning
  • Studenten van het hoger onderwijs beginnen meestal pas eind september 

Hoe gaat De Lijn om met klantenreacties?

De Lijn krijgt op verschillende manieren terugkoppelingen: via meldingen van chauffeurs en controleurs, verzamelde gegevens via de abonnementsscans, en reacties van klanten.

Als er een probleem is, zoekt De Lijn naar oplossingen. Zo kunnen er bijvoorbeeld langere bussen worden ingezet, chauffeurs en voertuigen verplaatst worden van rustigere naar drukke routes, of de dienstregeling aangepast worden, zodat deze beter aansluit op trein- en schooltijden.

Hoe kan je als reiziger bijdragen?

  • Plan je reis: Probeer je vertrektijd te spreiden als dat mogelijk is. Wacht niet op de volgende bus als er ruimte is op een eerdere
  • Geef ruimte in de bus/tram: Sta niet in de weg bij de deuren, zodat andere reizigers ook makkelijk kunnen in- en uitstappen
  • Scan je abonnement: Aan de hand van de scans kan De Lijn zien welke ritten het drukst zijn
  • Meld drukte: Geef drukte aan via de druktemeter in de app of vul het klantenreactieformulier in

Respect

De Lijn roept bij aanvang van het nieuwe schooljaar ook op tot meer respect op haar bussen en trams. Dit zowel naar andere reizigers toe, maar zeker naar haar medewerkers. De veiligheid van iedereen staat voor de vervoersmaatschappij centraal op haar voertuigen. Agressie wordt niet getolereerd.

Lees meer over