Bereikbaarheid Tienen leeft sterk bij inwoners

31 januari 2022 | 15u26 | Gepost door rik.poulman@te…
Het smalle stratenpatroon maakt het niet bepaald gemakkelijk.

Bijna 2.000 personen namen deel aan een online bevraging van de stad over de bereikbaarheid van Tienen. Het cijfer toont de betrokkenheid en de bezorgdheid van de Tienenaars aan voor de problematiek.

“In de eerste fase organiseerden we een online bevraging waarin we o.m. polsten naar de knelpunten, de meest voorkomende bestemmingen, het gebruik van vervoersmiddelen en de bereikbaarheid voor voetgangers, fietsers, minder mobiele personen en gemotoriseerde voertuigen”, zegt schepen van mobiliteit Liesbeth Vanderloock. “We krijgen hiermee zicht op de prioritaire acties om een veilig en gemakkelijk bereikbaar stadscentrum voor iedereen te creëren.”

Bijna 2.000 burgers, waarvan de helft tussen 31 en 49 jaar oud, gaven hun ongezouten mening en duidden 2.205 knelpunten aan. Dankzij de actieve medewerking van de lagere en secundaire scholen hebben 200 kinderen en jongeren deelgenomen. De draagwijdte van het participatietraject reikt ver en betrekt iedereen die zich regelmatig te voet, met de fiets, het openbaar vervoer en gemotoriseerd vervoer verplaatst van, naar of in het stadscentrum. Meer dan 600 deelnemers wonen in het centrum, 800 deelnemers zijn inwoners van Tienen die buiten het centrum wonen, meer dan 400 deelnemers werken in het centrum, 175 deelnemers zijn kinderen die zelf naar school gaan in het centrum en meer dan 500 deelnemers hebben kinderen die in het centrum naar school gaan. Onder de deelnemers waren ook 105 ondernemers/handelaars met een zaak in het centrum.

Lees verder onder de foto
Tienen deelfietsen
Systemen als deelfietsen en deelauto's zijn nog te weinig bekend.

Meer kwaliteit en veiligheid

Voetgangers vragen aandacht voor de kwaliteit van de voetpaden en de veiligheid. Een goed voorbeeld zijn de nieuwe Vesten en de Grote Markt. Andere voetpaden zijn te smal, oneffen of worden door geparkeerde wagens versperd. De zone 30 is goed voor de veiligheid, maar men vraagt meer handhaving. Tijdens de spits is het te druk in de smalle straten en op de grote kruispunten, en daardoor onveilig. Voetgangers vragen ook meer groen en aandacht voor kinderen en jongeren.

Fietsers vragen meer veiligheid en meer kwalitatieve fietsroutes naar en door het centrum. Fietsen stijgt in populariteit. School en de werk zijn de belangrijkste bestemmingen. Fietsers zijn over de nieuwe fietspaden langs de Vesten, maar elders kan het beter. De onveilige punten concentreren zich in het centrum, vooral langs de belangrijke assen van en naar de scholen en op kruispunten in het centrum en aan de niet conflictvrije Vesten. Zij vragen meer fietsenstallingen, ruimte voor de fiets in de smalle straten en een duidelijke bewegwijzering doorheen het centrum.

Het openbaar vervoer wordt weinig gebruikt. Om het aantal auto’s in het centrum te verminderen, kan men betere verbindingen voorzien naar het centrum. Er is vraag naar een betere afstemming tussen trein en bus en een veiligere/betere fietsenparking aan het station zodat men de trein met de fiets kan combineren.

Lees verder onder de foto
Tienen bereikbaar_2

Vlotheid, veiligheid en parkeren zijn belangrijke aandachtspunten

Voor gemotoriseerd vervoer liggen de aandachtspunten bij vlotheid, veiligheid en parkeren. Men raadt een vlottere doorstroming, vooral aan kruispunten op de Vesten, aan. Men wenst een betere bewegwijzering naar de parkings in het centrum. 40 % van de respondenten parkeert de wagen in de openbare ruimte. Er is vooral vraag naar voldoende parking voor winkelen en zeker voor kort parkeren aan de winkels. Meer dan 80 % van de personen die hierop antwoordde is bereid om vijf minuten te stappen van de parkeerplaats bv. op een randparking naar de winkel, mits men kan kort parkeren aan de winkel als het nodig is.

Met de brede waaier aan input gaat het studiebureau nu verder aan de slag. In maart ’22 vindt een tweede workshop met de klankbordgroep, een representatieve groep van verenigingen en belangrijke spelers van de stad en een 10-tal geëngageerde burgers plaats. Hier zal een voorstel voor het bereikbaarheidsscenario toegelicht en besproken worden. Na het scherpstellen en vertalen van het scenario naar acties, zal er rond april/mei ’22 een tweede online bevraging voor de burgers georganiseerd worden voor opmerkingen op enkele uitgewerkte ontwerpen en beelden van concrete acties.

Wie benieuwd is naar alle resultaten, krijgt meer informatie met het filmpje dat je kan bekijken via deze link: https://www.youtube.com/watch?v=-RXAU9XQk2s&list=TLGGXfWqojrB6OgzMTAxMjAyMg

Lees meer over