Vanaf 2025 nieuwe wegcode: verkeersborden worden genderneutraal en fietsers mogen (soms) op trottoir fietsen

wagen

De ‘Wegcode’ is voltooid verleden tijd vanaf nu spreken we over de ‘Code van de openbare weg’. Deze werd deze woensdag door minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) voorgesteld.

Tot nu toe werden onze verplaatsingen geregeld door de ‘Wegcode’, een wetboek dat al iets meer dan een halve eeuw geleden in het leven werd geroepen. “Mensen verplaatsen zich niet meer zoals toen. Deze hervorming past zich aan aan nieuwe gewoonten. De nieuwe ‘Code van de openbare weg’, waar al bijna 20 jaar over nagedacht wordt, zou een 'evenwichtigere verdeling van de weg en beter samenleven van de verschillende weggebruikers' moeten bewerkstelligen”, klonk het bij persbureau Belga.

Er wordt gesteund op vijf pijlers: alle weggebruikers hun rechtmatige plaats op de openbare weg geven, actieve mobiliteit bevorderen, verkeersveiligheid versterken, zorgen voor duidelijkheid, coherentie en leesbaarheid én de code in lijn brengen met zijn tijd. De naamsverandering van ‘Wegcode’ naar ‘Code van de openbare weg’ moet benadrukken dat de auto niet langer de standaardnorm is.

Vanaf 2025

Volgens Gilkinet gaat het over een 'radicaal' andere aanpak, “maar dit betekent geen totale revolutie op het gebied van regels”. De nieuwe code wordt eind 2023 aan de Raad van State voorgelegd. In het voorjaar van 2024 zou hij in het Belgisch Staatsblad verschijnen, om in het najaar van 2025 ingevoerd te worden.

Enkele opvallende nieuwe regels

- Als een passagier zijn gordel niet draagt in de wagen, kan nu zowel de passagier als de bestuurder daarvoor worden beboet

- Verkeersborden worden genderneutraal

Fietsers (en tweewielers) mogen nu traag rijdende voertuigrijen voorbijsteken

- Wanneer er niet genoeg ruimte is voor een fietspad en het verkeer op de rijbaan gevaarlijk is, kan de wegbeheerder fietsen op trottoirs toestaan. Er zal een speciaal bord komen om aan te duiden waar dat toegestaan is. Voor kinderen tot 11 jaar is het standaard toegestaan om te fietsen op het trottoir, voorheen was dat 9 jaar

De grootte van groepen fietsers is veranderd: een groep fietsers wordt nu geacht tien of meer leden te hebben (voorheen was dat vijftien). Er gelden dan specifieke bepalingen: de mogelijkheid om op de rijbaan te rijden, om met z’n tweeën naast elkaar te rijden, het hebben van signaalgevers en het hebben van een begeleidend voertuig

- Een kruispunt diagonaal oversteken als voetganger is toegestaan daar waar er een verkeersbord 'vierkant groen voor voetgangers' is

Lees meer over