Zes trajectcontroles vanaf vandaag actief in Geetbets

Trajectcontrole

Vanaf vandaag treden in Geetbets zes trajectcontroles in werking. Het gaat om een controle op de Glabbeekstraat en Borgloonstraat in Geetbets, in Grazen op de Verdaelstraat en Vijverstraat/Broekstraat en in Rummen op de Kraaistraat en Biesemstraat. “Dit geeft de mogelijkheid om onze mobiele camera van de politiezone bijkomend in te zetten op andere locaties in onze gemeente”, zegt burgemeester Jo Roggen (Open Dorp).

Begin 2021 keurde de Vlaamse regering een decreet goed dat lokale besturen de mogelijkheid geeft om GAS-boetes uit te schrijven voor kleinere snelheidsovertredingen op wegen waar een beperking tot 30 of 50 kilometer per uur geldt. Eerder installeerden buurgemeenten Zoutleeuw en Linter al dergelijke controles, net als onder andere Bekkevoort en Glabbeek. De voltallige gemeenteraad van Geetbets keurde in december 2023 met eenparigheid van stemmen de locaties van de trajectcontroles op het grondgebied goed.

“Uit de resultaten van de huidige mobiele flitscontroles merken we op dat vooral op de doorgangswegen, o.a. Verdaelstraat en Borgloonstraat, meestal één bestuurder op vijf te snel rijdt. Op sommige locaties rijden zelfs 40% van de bestuurders te snel. De lokale bewoners zijn zelf vragende partij voor regelmatige controles. Voor de trajectcontroles willen we ons richten op de invalswegen waar vooral het dagelijkse doorgaand verkeer passeert in ons dorp”, legt Roggen uit.

De gemeente werkt voor de controles samen met het consortium Taas. “De kostprijs van een dergelijke installatie bedraagt ongeveer 210.000 euro per traject.  Voor onze zes trajecten zou dit dan 1.260.000 euro betekenen. Het consortium biedt de gemeente de mogelijkheid om de verkeersveiligheid te verhogen via trajectcontroles zonder zelf een financieel risico te lopen. Het consortium draagt het exploitatierisico en is verantwoordelijk voor de realisatie, exploitatie, onderhoud en financiering van het systeem van de trajectcontroles. In ruil hiervoor heeft het consortium recht op een concessievergoeding van 29,04 euro per verwerking van een vaststelling.”

Naast het verhogen van de verkeersveiligheid hebben de initiatiefnemers nog meer redenen om de controles te installeren. “Duurzame snelheidsbeheersing, een eerlijke en betrouwbare handhaving en een verhoogde bewustwording en naleving van de verkeersregels. We mogen niet ontkennen dat er ook een belangrijk financieel aspect is dat mee een rol speelt. Voor het ontstaan van GAS 5, werden alle boetes uitsluitend geïnd door de federale overheid, Justitie. Een zeer klein deel van deze boetes vloeit terug naar de politiezones onder de noemer van een boetefonds. De politiezone Hageland, waartoe Geetbets behoort, heeft een jaarlijkse begroting van ongeveer 7,2 miljoen euro. Jaarlijks dient hiervan ongeveer 40% bijgedragen te worden door de gemeenten zelf. Voor Geetbets betekende dat de voorbije tien jaren een vaste bijdrage van 410.000 euro en dit jaar steeg dat bedrag tot 489.000 euro. Dat is ongeveer 80 euro per inwoner. De meerjarenplanning van de politiebegroting voorziet ook de volgende jaren dat dit bedrag zal stijgen. Daar de federale inkomsten van het boetefonds jaar na jaar zullen dalen door het stijgend aantal trajectcontroles via GAS 5, zal ook de bijdrage vanuit dit boetefonds aan de politiezones de volgende jaren niet meer stijgen, integendeel. Ook dit verschil zal in de toekomst gecompenseerd moeten worden door de deelnemende gemeenten van de betrokken politiezone en dan moet je als gemeente kiezen. Betalen we de steeds stijgende bijdrage aan de politiezone via de personenbelasting en de onroerende voorheffing (kadastraal inkomen) van de inwoners of proberen we de stijgende bijdrage te betalen via alternatieve inkomsten, in dit geval via de snelheidsovertreders van deze trajectcontroles”, aldus nog Roggen. 

Bestuurders die te snel rijden krijgen een boete tussen 53 en 163 euro. 

 

Lees meer over