Protest tegen werken aan het Schipplein: "Gemaakte beloften niet nagekomen"

Schip

De Comités voor een Leefbaar en Bereikbaar Tienen hebben nogmaals hun ongenoegen geuit over de werken aan het Schipplein. Ze zijn verontwaardigd over de snelle start van de werken en het niet nakomen van gemaakte beloftes, zo zeggen ze. 

De buurtbewoners verzetten zich tegen de plannen voor ‘t Schip waar de stad een bijkomend stukje Gete open wil leggen en de bestaande brug weg wil halen. “Op 1 augustus zijn de werken gestart, zonder toegeving of aanpassing aan het project. Nergens werd rekening gehouden met  opmerkingen of verzuchtingen van betrokken buurtbewoners. Meer nog, er werd zelfs niet gewacht op het eind van de vergunningsprocedure om de werken te starten”, luidt het bij de protesteerders die zaterdag 12 augustus op straat kwamen tegen het project.

“Waarom er zo snel gestart moet worden en tussenoplossingen, zoals de brug te laten liggen, niet werden overwogen, is ons een raadsel. Ondertussen werden beloftes vanwege het stadsbestuur niet nagekomen. Zowel aan de oppositie, als op overlegmomenten met bewoners, werd expliciet beloofd om proefopstellingen te doen voor de werken van start zouden gaan. Daarnaast werden ook maatregelen beloofd om de overlast voor bewoners en omliggende straten, tijdens en na de werken, tegen te gaan. Door  de snelheid waarmee het project blijkbaar moet uitgevoerd worden, is van beide beloftes niks in huis gekomen. Dat het stadsbestuur in sommig media beweert dat er na overleg een akkoord zou zijn met de buurt over het project, zet dan ook heel wat kwaad bloed”, zeggen de protesteerders.

Volgens hen zijn de gevolgen van, hetgeen zij noemen, een ondoordacht project intussen ook duidelijk. “Het doorknippen van de Beauduinstraat heeft een grote impact op de mobiliteit en leefbaarheid, De omleiding voor de werken, die later grotendeels de definitieve circulatie zal worden, toont nu al aan welke verkeersellende en onveilige situaties een groot deel van de binnenstad te wachten staan. Dat autobussen in een smalle fietsstraat 300 meter achteruit rijden, omdat het Schipplein niet meer bereikbaar is, getuigt hoe lichtzinnig er omgegaan wordt met belangen van bewoners en weggebruikers.”

Lees verder onder de foto.

Protest
Autobestuurders werden attent gemaakt op verkeersproblematiek aan Bostsepoort

Nefaste impact op leefbaarheid

De betogers hebben het ook over een nefaste en blijvende impact op de leefbaarheid van de omliggende straten. “De as Bostsestraat-Grote Bergstraat is op dit ogenblik al overbelast en onleefbaar omdat de straten niet voorzien zijn om te fungeren als drukke invalsweg en route voor doorgaand verkeer. Het verkeer, dat via de Beauduinstraat de binnenstad niet meer kan bereiken, verplaatst zich grotendeels naar deze straten. Uit cijfers van telraaam.net blijkt dat het verkeer op deze as met maar liefst 20 tot 25% steeg de dag na de start van de werken aan het Schipplein. Dit zal in de toekomst alleen maar verergeren. Volgens de beleidsmakers zou de St-Truidensepoort en de Beauduinstraat quasi niet gebruikt worden en bovendien zou het weinige verkeer er enkel lokaal zijn. Maar het mobiliteitsonderzoek van de stad toont dit hoegenaamd niet aan. In die hele studie zijn er geen cijfers, geen data om dit te onderbouwen.

 Buurtbewoners organiseerden eerder zelf een verkeersonderzoek en daaruit blijkt dat 75% van het verkeer niet lokaal is. “Bijgevolg heeft het doorknippen van de Beauduinstraat en het omdraaien van rijrichtingen wel degelijk een zeer grote negatieve impact op de omgeving. De realisatie van ’t Schip voorziet in het omkeren van de rijrichting van de Beauduinstraat en het woonerf Paardebrugstraat. Die zullen dan fungeren als dé uitgaande poort voor dat deel van de stad. Voor de bewoners daar zal dat zorgen voor een opmerkelijke toename van het verkeer wat de leefbaarheid niet ten goede zal komen.”

Stad ziet het anders

De stad benadrukt dat de ontharding en herinrichting van ’t Schip, i.s.m. de VMM, tot doel heeft om er een mooi buurtplein te maken met ruimte voor water en groen. “Er werden heel wat info- en inspraakmomenten georganiseerd over de heraanleg van deze prachtige historische plek in Tienen. Het mooie plein zal de hele buurt opwaarderen. Na de realisatie van het project liggen nog vele keuzes open. Indien zou blijken dat er een te grote verkeersdrukte zou ontstaan in bepaalde straten kan de verkeersreglementering en de rijrichtingen op elk ogenblik worden herzien”, aldus burgemeester Katrien Partyka (cd&v).

Lees meer over