Stad stelt nieuwe maatregelen voor om schoolomgevingen veiliger te maken, niet iedereen blij met alle ingrepen
In de Alexianenweg, Academiestraat en Waaibergstraat werd een veilige schoolomgeving gecreëerd met behulp van kuipplanten, vlonders en houten zitelementen. In de Waaibergstraat werd bijkomend geïnvesteerd in bredere voetpaden.
Niet iedereen even blij
Op sociale media is niet iedereen even blij met de houten zitelementen want, zo zeggen ze, daardoor zijn er minder parkeerplaatsen. “Die banken zijn er om naar de chaos te kijken vanaf 1 september. Dus best nu al een kussentje of handdoek gaan leggen om een plaatsje op de eerste rij te hebben”, reageert iemand en een andere noemt het dan weer een stom idee, ook al zijn er eveneens mensen die er wel voor gewonnen zijn.
“Er zijn nu enkele bankjes en we kunnen alleen maar voor meer veiligheid zorgen als de kinderen niet tussen veel geparkeerde auto’s door moeten. Er is nu ook meer plaats voor fietsers en we gaan deze nieuwe situatie op termijn sowieso evalueren”, reageert Partyka.
Lees verder onder de foto.
Ook aan nieuwe school komen er maatregelen
Het eenrichtingsverkeer in de Alexianenweg richting Veldbornstraat blijft. Ook de Academiestraat is vanaf 1 september een eenrichtingsstraat. Beide straten worden fietsstraten met een fietssuggestiestrook in de tegenrichting. “Wie met de wagen naar school gaat, kan gebruikmaken van de kiss & ride-zones op de Kabbeekvest en Sliksteenvest, in de Onze-Lieve-Vrouw-Broedersstraat en in de Veldbornstraat. Al deze maatregelen moeten ervoor zorgen dat de snelheidsbeperking van 30 km/uur beter gerespecteerd wordt en dat het aangenamer en veiliger is om te voet of met de fiets naar school te gaan”, luidt het bij de initiatiefnemers.
Vanaf 1 september wordt de Ooievaarstraat een schoolstraat en zal die worden afgesloten voor gemotoriseerd verkeer op schooldagen tussen 08 en 08.30 uur en tussen 15 en 16 uur, op woensdag is dat ’s middags van 12 toto 12.30 uur.
Kiss & ride-zones zijn er in de Onze-Lieve-Vrouw-Broedersstraat, aan de zijde van de Hennemarkt.
Omdat vanaf het nieuwe schooljaar de voormalige kerk in Nieuw Overlaar basisschool De Toverwijzer huisvest werd de zone 30 uitgebreid rond de school.
“Op de Oorbeeksesteenweg, nabij het Mulkplein, kunnen ouders hun kinderen veilig afzetten en laten oversteken aan een nieuwe kiss & ride-zone en twee nieuwe zebrapaden. Ook ter hoogte van de schoolpoort siert een zebrapad het wegdek. Door de aanleg van een wegversmalling stap je hier nu veilig op het verbreed voetpad.”
Nog meer veranderingen op komst
Het Agentschap Wegen en Verkeer voorziet, in de loop van 2024, in Vissenaken dan weer in concrete verkeersmaatregelen rondom de basisschool De Uilenboom. In overleg met de school wordt het plan weldra afgeklopt.
“Bij de geplande werken in de dorpskern van Oplinter zijn er heel wat infrastructurele ingrepen opgenomen. Zo zullen onder meer de oversteekplaatsen veiliger ingericht worden, komen er comfortabele voet- en fietspaden en worden er andere maatregelen genomen die moeten leiden tot een veilige en vlotte verkeersdoorstroming. De Ganzendries werd specifiek aangeduid als knelpunt op de route naar school. Omdat deze straat buiten de projectzone valt, heeft de stad subsidies aangevraagd om het voetpad op bepaalde locaties te verbreden.”
Tot slot komen er de komende jaren veilige en toegankelijke voetpaden in de Veldbornstraat, Sint-Odulphusstraat en Potstraat in Bost, in de Holleweg in Hakendover en in de Sint-Hubertusstraat in Oplinter. “Deze straten maken allemaal deel uit van schoolroutes. De werken worden telkens tijdens schoolvakanties gepland om de hinder voor de schoolgaande jeugd te beperken.”