Trajectcontroles in Tremelo brengen na vier maanden één miljoen euro op

De Pastoriestraat in Baal

Vooral in Baal brengen de trajectcontroles flink op. Opmerkelijk is dat iets meer dan de helft van de boetes terugstroomt naar beheerder en privébedrijf Taas. De rest vloeit naar de Tremelose schatkist. Of de burger daarmee blij is, dat is een compleet ander gegeven.

De trajectcontroles in Tremelo brachten tussen april en juli 432.146 euro op voor de gemeente Tremelo. Beheerder TaaS werd 448.767 euro uitgekeerd, zo wisten ze bij HLN.

De meeste boetes werden sinds 4 april 2023 uitgeschreven in de Pastoriestraat in Baal. In totaal werden er 16.621 boetes uitgeschreven, waarvan maar liefst 14.063 enkel in Baal. 10.913 boetes daarvan werden uitgeschreven in Baal Er werden verschillende trajectcontroles opgezet, namelijk in het centrum van Baal en Tremelo en in de buurt van de Damiaanschool, basisschool De Cocon, beiden in Tremelo en de Sint-Annaschool, langs de Baalsebaan. Er werd veelal gekozen voor verbindingswegen met veel doorgaand verkeer in een schoolomgeving of zone 30. In Tremelo centrum reden 1.419 bestuurders sneller dan de toegelaten limiet. Aan het OCMW aan de Baalsebaan, de Damiaanschool veel verderop deze straat en aan het zwembad aan het begin van de Veldonkstraat in Tremelo werd pas vanaf juni gecontroleerd. Aan het zwembad werden elf chauffeurs geflitst, aan de OCMW-site 3.150.

Een boete kost 53 euro, TaaS verdient 27 euro per boete, de gemeente Tremelo 26 euro per boete. Oppositiepartij Open Vld heeft zijn bedenkingen geuit over de gang van zaken.

“Wij hebben vastgesteld na controle dat in andere besturen waar er een samenwerking is met de NV TaaS de vijf jaar lopende concessie zowel door het college van burgemeester en schepenen moet worden goedgekeurd als daarna bekrachtigd door de gemeenteraad. In Tremelo gebeurde dit tot nu toe niet. We stellen ons dan ook de vraag of deze boetes rechtmatig konden worden geïnd? ” stelt gemeenteraadslid Elynn Van Uffel (MGB), die met haar fractie dezelfde vraag stelde aan het Agentschap Binnenlands Bestuur.

“We willen benadrukken dat we niet tegen trajectcontroles zijn, maar wel wanneer ze louter als een financiële bron van inkomsten wordt gebruikt. Meer dan de helft van de inkomsten vloeit rechtstreeks naar een privéfirma en niet terug naar de gemeente. We pleiten tevens voor een logische handhaving: 30 km per uur aan schoolomgevingen, 50 km per uur in de bebouwde kom en 70 km per uur op de invalswegen.” zegt gemeenteraadslid Joris Heremans (Open Vld). “Het lijkt ons ook niet meer dan logisch dat de trajectcontroles in de Pastoriestraat realistisch worden aangepast. In de loop van nacht geflitst worden met een snelheid van  32 km peruur wekt bij automobilisten enkel maar onbegrip en frustratie op en komt ons inziens de verkeersveiligheid niet ten goede. Ook de andere invals- en sluipwegen zoals de Veldonkstraat, Domsstraat, Camille Huysmansstraat, Monnikstraat,… zijn hiervan de dupe. Bestuurders gebruiken deze wegen veel vaker om de controles te mijden.” besluiten de twee gemeenteraadsleden.

Lees meer over