Glabbeek investeert verder in nieuwe fietspaden, met financiële dank aan de hogere overheid

SAVE

In Glabbeek komen er nieuwe fietspaden tussen de Dries en de gemeentegrens met Meensel-Kiezegem, met name aanliggende in de zone 50 en gescheiden fietspaden in de zone 70. Naast de fietspaden wordt ook de gevaarlijke bocht heringericht en komen er snelheidremmende ingrepen waar de zone 70 overgaat in de zone 50. 

De Dorpspartijmeerderheid zal donderdag het fietspadendossier goedkeuren. Het gemeentebestuur diende hiervoor een subsidiedossier in bij het Vlaams fietsfonds en kreeg intussen groen licht van de Vlaamse overheid en de provincie in de projectstuurgroep.

“De Rode is een straat die binnen het lokaal functioneel fietsroutenetwerk valt, waardoor we voor deze investering in nieuwe fietspaden 90% subsidies krijgen uit het Vlaams fietsfonds. Met ons financieel berekend wegenmeerjarenplan 2013-2030 pakken we straat per straat grondig aan en als SAVE-gemeente zetten we hoog in op het verbeteren van de verkeersveiligheid in ons dorp”, zegt gemeenteraadsvoorzitter Simon Vandermeulen (Dorpspartij).

De voorbereidende fase is naar eigen zeggen best tijdrovend maar dat heeft alles te maken met het feit dat de gemeente gaat voor zoveel mogelijk subsidies. “Laten we eerlijk zijn, zonder deze Vlaamse subsidies zouden we nooit zoveel fietspaden als kleine gemeente kunnen aanleggen. De inwoners van de Rode worden na de zomer nog uitgenodigd op een informatievergadering waar ze alle info krijgen over de werken en de timing ervan.”

 Intussen werd het nieuw vrijligend fietspad in de Craenenbroekstraat al aangelegd en werden er ook al subsidiedossiers goedgekeurd voor nieuwe fietspaden in de Hoeledenstraat, Boeslinter, de Pepinusfortstraat en de Hoeledensesteenweg. “Nu keuren we dus het fietspadendossier goed voor de Rode zodat we ook hiervoor de subsidies effectief kunnen gaan aanvragen. De dossiers voor nieuwe fietspaden in de Butschovestraat en de Torenstraat zijn momenteel ook al in voorbereiding. Uiterlijk begin volgend jaar gaan we de laatste fietspadendossiers opstarten voor de Oplintersesteenweg, de Stationsstraat en Zuurbemde. Nog voor eind 2024 zullen we alle fietspadendossiers, die binnen het lokaal functioneel fietsroutenetwerk vallen en die hierdoor in aanmerking komen voor subsidies uit het Vlaams fietsfonds, volledig klaar hebben. Tussen 2024 en 2028 worden al deze nieuwe fietspaden aangelegd”, besluit burgemeester Peter Reekmans (Dorpspartij). 

Lees gratis verder in onze app

Download gratis onze app om dit artikel verder te kunnen lezen,
beschikbaar voor Android en iOS.

Download in de App Store Ontdek het op Google Play

Lees meer over