Plan voor verloederde Tiense stationsbuurt: “Desnoods koopt de stad het stationsgebouw voor symbolische euro”’

stationsgebouw

De nieuwe politieke partij Durf komt met een plan om de verloederde stationsbuurt in Tienen nieuw leven in te blazen. “Het stationsgebouw kan na een grondige renovatie omgevormd worden tot een korteketenmarkt in samenwerking met lokale producenten. De buurt moet verkeersluw en groener worden en vooral jonge gezinnen en creatieve ondernemers aantrekken. De stationsbuurt wordt de spil van de heropbouw van onze stad en dorpen”, zegt lijsttrekker Jonathan Holslag. 

Over het station in Tienen geraken ze in de stad niet uitgepraat. Dat het station toe is aan restauratie is al langer duidelijk en recent nog doken er op sociale media berichten op van mensen die er ratten hadden gespot. Ook burgemeester Katrien Partyka ( Team Tienen) moeide zich al meermaals in de discussie. Recent nog stuurde ze een deurwaardersexploot naar de NMBS om te eisen dat er dringende werken werden uitgevoerd.De maatschappij beloofde alvast er werk van te maken.

Nu moeit Durf zich dus ook in de discussie en komt de partij met een plan om de stationsbuurt nieuw leven in te blazen. “De stationsbuurt is de toegangspoort tot onze stad. Het moet het visitekaartje zijn voor iedereen die Tienen binnenkomt en de spil van de heropbouw van onze stad en deelgemeentes worden. We kennen allemaal de jarenlange frustraties over de verloederde wijk en het scepticisme over een zoveelste nieuw plan. Daarom hebben we goed nagedacht over een realistisch voorstel voor de stationsomgeving, gebaseerd op cijfers en onze gesprekken met Tienenaars. Ettelijke plannen werden gelanceerd, geen enkel werd gerealiseerd. Het station is de ideale plaats om een korteketenmark te realiseren, in samenwerking met de Tiense landbouwers, lokale handelaars, brouwerijen en start-ups. Trein- en busreizigers zouden er ’s ochtends hun Tiense koffie kunnen kopen, ’s middags genieten van een bistrokeuken, overdag hun boodschappen online bestellen en ’s avonds, zonder tijd te verliezen, die ophalen aan het station. In de late avond kan het aan het station fijn vertoeven zijn in een gezellig cafeetje voor jong en oud. Het postgebouw leent zich voor hippe landschapskantoren voor creatieve ondernemers en start-ups. We willen het Stationsplein opnieuw de prestigieuze uitstraling geven die het eind negentiende eeuw had. Banken, gezellige verlichting en lantaarnpalen zijn eenvoudige ingrepen om de sfeer en het veiligheidsgevoel te verbeteren. Inheemse bomen kunnen van het stationsplein weer een aantrekkelijk en duurzaam plein maken.”

Vragen bij studententoren aan postgebouw

Voor de partij is de stationswijk ook een grote troef voor jonge en actieve gezinnen. “Behalve een woonbuurt zien wij de stationsbuurt als een aantrekkingspool voor kantoren, waar jonge onderzoekers, ondernemers en oprichters van start-ups kunnen bijdragen aan de heropleving van de wijk. Hoewel wij zeker ook studenten in Tienen willen verwelkomen, stellen we ons vragen bij de huidige plannen voor een grote studententoren naast het postgebouw. Het ontwerp daarvan past niet bij de neoclassicistische gebouwen en het historische karakter van de stationsbuurt. Het hele Stationsplein heeft een formidabel potentieel dankzij de vele historische gebouwen en wij willen dat historisch karakter herstellen. Het postgebouw is in handen van een private ontwikkelaar die in Tienen al heel wat projecten tot een goed einde bracht. Het stationsgebouw is voorlopig nog in handen van de NMBS. Als er eind 2024 geen overeenkomst is tussen de NMBS en een erfpachter, willen wij dat de stad het gebouw koopt voor een symbolische euro en renoveert en verhuurt, deels aan de NMBS en deels aan creatieve ondernemers, handelaars of horeca-uitbaters. We hopen op een zichtbaar resultaat tegen het einde van 2030. Met een degelijke restauratie van de belle-époquehuizen rondom het stationsplein, de herenhuizen in de Vierde Lancierslaan en de fabriekswijk rond de Avendorenstraat kan het station een startpunt zijn voor de erfgoed- en shoppingroutes waarmee we toeristen en dagjesbezoekers naar Tienen willen brengen.”