Vlaams Belang hekelt nieuwe veiligheidsmaatregelen in schoolomgevingen: "Veel bewoners krabben zich terecht in de haren"

31 augustus 2024 | 12u31 | Gepost door redactie
schoolomgeving

De recent ingevoerde verkeersmaatregelen in Scherpenheuvel-Zichem, die de veiligheid rond scholen moeten verbeteren, stoten bij veel inwoners op onbegrip. Dat zegt Vlaams Belang die het met de kritiek eens is. “De wegmarkeringen die schoolstraten en fietsstraten aangeven hebben eerder geleid tot verwarring en verhoogde veiligheidsrisico’s en ook de communicatie hierover is niet duidelijk”, zegt Bryan Mues van de partij.

De groene wegmarkeringen zijn bedoeld om de schoolomgeving te accentueren en bestuurders aan te moedigen om hun snelheid aan te passen. “Echter, zonder enige uitleg blijft het onduidelijk wat deze markeringen precies betekenen en hoe automobilisten zich hier moeten gedragen”, zegt Mues. “Omwonenden en weggebruikers vragen zich af of er specifieke regels van toepassing zijn in deze zones. Deze verwarring is problematisch, vooral nu het nieuwe schooljaar weldra begint. Dit gebrek aan duidelijke communicatie verhoogt de kans op ongevallen, in plaats van de veiligheid te verbeteren.”

"Markeringen zijn gevaarlijk"

 Volgens de politicus zorgt de markering niet alleen voor verwarring maar zijn ze ook gevaarlijk. “Een bijzonder risicovolle situatie doet zich voor aan Den Egger in het centrum van Scherpenheuvel, waar een groot groen vlak op de weg is aangebracht. Dit vlak kan, vooral na regen, erg glad worden, wat een gevaar vormt voor zowel fietsers als voetgangers. Een glad wegdek kan tot ernstige ongelukken leiden, zeker in een omgeving waar veel kinderen dagelijks passeren. Dit probleem, gecombineerd met de gebrekkige communicatie, ondermijnt het hele doel van de schoolstraten, met name het verhogen van de veiligheid.”

 Volgens Mues zijn ook de bezoekers en bewoners van de Keiberg niet tevreden: “De inwoners van de straten, die nu plots fietsstraten zijn geworden, krabben zich terecht in het haar. In een fietsstraat rijden fietsers op de rijbaan en als autobestuurder mag je er fietsers niet voorbijsteken. De maximumsnelheid is er ook beperkt tot 30 km/uur. Welke zin heeft dat in straten waar een fietspad ligt. Mag je dan een fietser op het fietspad niet voorbijsteken? De logica is ver zoek. Het gebrek aan communicatie en het negeren van de gevaren, zoals de gladde groene markeringen bij Den Egger, zetten de veiligheid van onze kinderen op het spel. Het gemeentebestuur moet dringend de situatie herevalueren en actie ondernemen om verdere ongelukken te voorkomen.”

Lees meer over