Burgemeester Glabbeek over 30 km/uur in bebouwde kom: “komaan zeg!”

31 juli 2022 | 21u34 | Gepost door rik.poulman@te…
zone 30

Burgemeester Peter Reekmans verslikte zich haast in zijn koffie toen hij het voorstel van Groen en Vooruit hoorde die van 30 km/uur de norm willen maken in de bebouwde kom. Een voorstel dat geen genade kent in de ogen van de Glabbeekse burgervader.

Beide partijen menen dat hiermee het aantal dodelijke slachtoffers bij voetgangers kan teruggedrongen worden. 30 km/uur zou voortaan de norm worden in de bebouwde kom. 50 km/uur zou dan alleen mogelijk zijn waar de veiligheid absoluut gegarandeerd is.

Peter Reekmans: “In het middagjournaal nuanceerde het Verkeersinstituut VIAS het effect van dit voorstel en benadrukte vooral dat enkel een aanpassing van de maximumsnelheid niet zomaar meteen tot minder doden leidt. ‘Een zone dertig voeren we niet in door twee verkeersborden te plaatsen. We voeren die in door de infrastructuur aan te passen op locaties waar veel weggebruikers samenkomen en waar veel risico is’.”

Zone dertig in de bebouwde kom in heel Vlaanderen verplichten, zou betekenen dat gemeenten de beslissing niet meer zelf kunnen nemen. “In Glabbeek werken we enkel in de schoolomgevingen met een variabele zone 30 die ondersteunt wordt door trajectcontrole, waardoor we effectief zorgen voor nultolerantie bij het begin en einde van de school. Maar van elke bebouwde kom in een landelijke gemeente zoals de onze, een permanente zone 30 verplichten, is een reinste pestmaatregel die trouwens niet te controleren valt”, meent Reekmans. “In Glabbeek slaagden we er de voorbije 10 jaar bovendien in, om het aantal verkeersongevallen meer dan te halveren. In 2021 waren er 22 ongevallen (15 met stoffelijke schade en 7 met een lichamelijk letsel). Ter vergelijking: In 2020 waren er eveneens 22 ongevallen, waardoor de ongevallencijfers in Glabbeek intussen al twee jaar stabiel blijven op het allerlaagste niveau in jaren.”

Lees verder onder de foto
reekmans

De inspanningen werpen overduidelijk hun vruchten af. “Ook het niet meer toepassen van de voorrang van rechts zorgt bovendien voor minder ongevallen. Ook de komst van trajectcontrole en de aanleg van nieuwe voet- en fietspaden in de schoolomgevingen en dorpskernen zorgt voor meer verkeersveiligheid. In Glabbeek gebeuren er bovendien gelukkig al jaren amper nog ongevallen met zwakke weggebruikers.”

Reekmans: “Het probleem van stadspolitici in steden zoals Gent en Leuven die bijna in elke straat een zone 30 invoerden, beseffen amper dat de verkeerssituatie in een landelijke gemeente totaal anders is dan in een stad. Ze maken ook duidelijk geen onderscheid in ongevallencijfers in steden en landelijke gemeenten. Dat bewijst ook het recente Vlaamse voorstel om de minimale breedte van fietspaden te verplichten tot 2 meter, zodat ook bakfietsen er makkelijker kunnen passeren. Maar in de praktijk zijn zulke brede fietspaden amper te realiseren zonder onteigeningen van private voortuinen. In een uitgestrekte landelijke gemeente kan je niet zoals in een stad van elke straat éénrichtingverkeer maken om zulke brede fietspaden aan te leggen.”

Lees meer over